Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Nieuws


In gesprek met Shinji Aoki - Manager afdeling Tyre Development Bridgestone Motorsport

12 juni 2015

Valentino Rossi

De Grand Prix van Qatar was het competitieve debuut voor de bandenspecificaties van Bridgestone voor de MotoGP™ in 2015. Hoe vindt u dat het eerste raceweekend van het seizoen is verlopen voor Bridgestone?

“Het was een goede openingsrace voor Bridgestone aangezien al onze opties voor slicks het goed deden en de snelheid gedurende het weekend hoog en uiterst competitief was onder de vijfentwintig MotoGP-coureurs. Dat de beste twaalf coureurs op verschillende machines per ronde binnen een seconde van elkaar zitten tijdens een raceweekend is een prettig resultaat, aangezien dit betekent dat ons ontwikkelingsdoel, namelijk het leveren van banden die veiliger en beter aan te voelen zijn, is gehaald. De prestaties van onze banden op een circuit dat zeer zwaar is voor banden waren ook zeer consistent. Ondanks dat Valentino Rossi en Andrea Dovizioso tegen het einde van de race behoorlijk agressief reden omdat ze streden om de overwinning, wist Valentino tijdens de laatste ronde zijn twee na snelste rondetijd neer te zetten, terwijl Andrea’s laatste ronde de snelste van de race was. 

Al met al hebben we zowel tijdens de testen in het voorseizoen als het eerste raceweekend van het jaar gezien dat de coureurs behoorlijk vlot een goed ritme kunnen vinden met onze bandenspecificaties voor 2015, dankzij de verbeterde bruikbaarheid en opwarmprestaties. Dit is een zeer positief resultaat.”

Welke technische ontwikkelingen kunnen we tijdens het seizoen 2015 van Bridgestone verwachten?

“Ons ontwikkelingsdoel voor dit seizoen was het ontwikkelen van nieuwe compoundcombinaties voor onze asymmetrische slick achterbanden voor betere opwarmprestaties en voorspelbaarheid. Ook hebben we, na een succesvolle introductie van een asymmetrische slick voorband in het MotoGP-kampioenschap van vorig jaar, deze technologie verder ontwikkeld voor gebruik op meer circuits.”

“Zoals altijd is onze belangrijkste prioriteit het verbeteren van de veiligheid van de coureurs door banden te maken die voorspelbaarder zijn en sneller opwarmen. Ik verwacht echter dat de coureurs zullen merken dat onze bandenspecificaties voor 2015 ook voor betere prestaties zorgen. Ik denk dat dit MotoGP-seizoen het snelste tot dusver gaat worden.”

In 2015 keren Suzuki en Aprilia terug in het MotoGP-kampioenschap. Heeft de uitbreiding met twee nieuwe fabrikanten de benadering van Bridgestone op het gebied van ontwikkeling voor dit jaar veranderd?

“Vanuit technisch oogpunt zorgt de komst van nieuwe fabrikanten bij ons niet voor een andere methodologie, aangezien we bij de ontwikkeling van banden altijd rekening houden met alle coureurs en teams. Net als iedere andere fabrikant kunnen Aprilia en Suzuki er zeker van zijn dat ze onze volledige technische ondersteuning krijgen en dat onze bandenspecificaties voor 2015 goed zullen werken voor hen. We konden bij de testen tijdens het seizoen 2014 al zien dat ze de prestatiekarakteristieken van onze banden eenvoudig konden begrijpen. Er is dus een goede informatiebasis voor verdere ontwikkelingen in 2015.”

Bridgestone heeft onlangs een assortiment van nieuwe BATTLAX-wegbanden op de markt gebracht. Hoe waardevol is jullie betrokkenheid bij de MotoGP voor de ontwikkeling van wegbanden en hoeveel overdracht van technologie is mogelijk?

“Bij Bridgestone geloven we sterk in de filosofie ‘MotoGP-technologie voor iedereen’ en onze teams voor technische ontwikkeling voor de MotoGP- en wegbanden werken dagelijks zij aan zij en delen informatie. Dit zorgt voor een constante overdracht van racetechnologie naar onze producten voor op de weg. Een goed voorbeeld van deze benadering is onze nieuwste hypersportband, de BATTLAX RS10, die wordt toegepast voor eerste montage onder de nieuwe Yamaha R1M en Kawasaki H2R. Dankzij de uitstekende opwarmkarakteristieken, stabiliteit en grip van deze band hebben wegrijders toegang tot prestaties die tot nu toe uitsluitend beschikbaar waren voor de beste coureurs ter wereld.”

Zoals altijd is onze belangrijkste prioriteit het verbeteren van de veiligheid van de coureurs door banden te maken die voorspelbaarder zijn en sneller opwarmen.