Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Nieuws


Checklist voor veilig motorrijden in het voorjaar

19 mei 2014

Valentino Rossi

Eén blik naar buiten is voldoende: het voorjaar is begonnen. En dus begint het bij de fanatieke motorrijder te kriebelen om weer op de tweewieler te stappen en de wind in de haren te voelen.

Maar de motor heeft wel de hele winter stil gestaan en daarom is het verstandig de boel goed te controleren. Bandenspecialist Bridgestone geeft een korte checklist waarmee je in no time goed voorbereid de weg op kunt.

Check je kleding

Als de temperatuur omhoog schiet, doe je er goed aan je zomerse motorkleding van zolder te halen. Controleer of het nog goed past en check voor slijtageplekken en eventueel vastlopende ritsen. Een vastzittende rits is gemakkelijk verholpen met wat siliconenspray of kaarsvet. Heb je het in de zomer erg warm op de motor? Draag dan warmte regulerende onderkleding zodat je lichaam droog blijft of een koelvest om je bovenlichaam te verkoelen. Als je geen koelvest aan wilt schaffen, kun je ook een t-shirt nat maken voor hetzelfde effect.

Check je helm

Bekijk of je helm nog van voldoende kwaliteit is en of deze nog goed past. De gemiddelde levensduur van een goede helm is vijf jaar. Heeft je helm onlangs een harde klap gemaakt? Laat hem dan altijd controleren. Dat je aan de buitenkant niets ziet, wil niet zeggen dat de binnenkant niet beschadigd is. Sowieso is het verstandig je helm iedere drie jaar te laten controleren op schade. Vervang je vizier direct als deze bekrast is, want dit zorgt voor flinke visuele hinder. Controleer tot slot de ventilatie van de helm. Een goede ventilatie wordt vaak onderschat, maar een verhit hoofd heeft een negatief effect op de rijconcentratie.

Check je gehoorbescherming

Of je nou zachte of harde oordoppen hebt, beide soorten hebben onderhoud nodig zodat ze niet vervuild raken met zweet en oorsmeer. Slecht onderhoud van je doppen zorgt er niet alleen voor dat de dempers hun werk minder goed doen, maar ook dat je oor kan gaan ontsteken door opgehoopt oorsmeer en andere viezigheid. De meeste fabrikanten leveren een onderhoudsset bij de doppen met een reinigingsvloeistof en ‘prikker’ om de dempers schoon te maken.  

Check je verzekering

Als je jouw motor na de winter weer mee naar buiten neemt, is het belangrijk te controleren of de verzekering nog in orde is. Bekijk goed of je verzekering nog niet is verlopen en of de dekking overeenkomt met je rijplannen deze zomer. Als je bijvoorbeeld veel meer kilometers rijdt dan aangegeven, loop je het risico dat je verzekering niets uitkeert bij een ongeval. Andersom – als je veel minder kilometers maakt dan aangegeven – kun je een lagere premie krijgen. Er bestaan ook verzekeringen die je motor enkel in de zomer dekken. Handig als je het voertuig in de winter toch niet gebruikt, maar let er dan wel op dat de verzekering weer is geactiveerd als je de weg op gaat.

Check je banden

Controleer de banden op spanning en scheurtjes voordat je de weg op gaat en check of er nog voldoende profiel op de banden zit.

De meeste landen in Europa hanteren een minimale profieldiepte van 1,6mm. De keuze voor een band is sterk afhankelijk van je rijstijl en motor. Als je vaak dagtochten en lange ritten maakt, is een keuze voor een sport/tourband meestal de beste. Moderne uitvoeringen van dit type banden geven een geweldige grip op zowel droog als net wegdek en zijn behoorlijk slijtvast. Pers je alles uit iedere bocht, kies dan voor een sportband en de bijbehorende optimale grip en stuurkarakter. Voor de ‘cruisers’ onder ons is snelheid geen doel. Toch zijn de banden zeer bepalend voor het stuurkarakter, de stabiliteit en de veiligheid. Niet alle banden passen bij iedere motor. Check daarom steeds of de band van je keuze geschikt is voor jouw motor. 

Check je verlichting, vloeistoffen & ketting

Door de vochtigheid in de winter bestaat de kans dat de verlichting van je motor is aangetast. Het is daarom slim even te controleren of alles nog naar behoren werkt. Bekijk ook meteen of de vloeistoffen als olie en koelvloeistof voldoende zijn aangevuld en of de ketting en remschijven soepel lopen en niet aan slijtage onderhevig zijn geweest. Tank verse benzine zodat alles lekker loopt en controleer of je accu nog voldoende capaciteit heeft.

Check de verkeersregels en de gps

Zeker als je in de winter niet op pad bent gegaan, is het belangrijk jezelf even de tijd te gunnen om weer aan de motor te wennen. Rijd zeker in het begin nog voorzichtiger dan anders om weer het juiste motorgevoel te krijgen. Houd er rekening mee dat andere weggebruikers ook weer moeten wennen aan jouw aanwezigheid en dan is het noodzakelijk dat je volledige controle over je motor hebt. Check daarom ook altijd of je alle verkeersregels nog paraat hebt en er niets veranderd is. Diverse rijscholen hebben korte opfriscursussen voor motorrijders die volledig voorbereid de weg op willen gaan. Update als laatst ook je gps-systeem. De kans is groot dat er veranderingen zijn aangebracht in het wegennet en op deze manier kun je de mooiste routes selecteren zonder vast te lopen.


Als je geen koelvest aan wilt schaffen, kun je ook een t-shirt nat maken voor hetzelfde effect.