Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Nieuws


Bridgestone introduceert Battlax SC ECOPIA voor maxi-scooters 15% lagere rolweerstand en toch een optimale handling

14 januari 2014

Valentino Rossi

Bridgestone heeft het Ecopia-bandenaanbod met lage rolweerstand uitgebreid met de Battlax SC-serie voor maxi-scooters.

De nieuwe Battlax Ecopia heeft dezelfde uitstekende handling, stabiliteit, levensduur en hetzelfde comfort als de standaard Battlax, maar zorgt voor een lager brandstofverbruik dankzij de 15% lagere rolweerstand.

“Met de nieuwe Battlax SC Ecopia kunnen rijders van maxi-scooters brandstof besparen zonder dat dit ten koste gaat van hun vertrouwen in hun scooter en hun rijplezier”, aldus Vincent Van Houtte, Senior Manager Motorcycle Tyre Products, Bridgestone Europe.

Minder energieverlies in de band

Bridgestone heeft het brandstofverbruik van de Battlax SC Ecopia verlaagd door zich te concentreren op drie factoren die de rolweerstand rechtstreeks beïnvloeden: de compound, de vorm van de band en de constructie. De rolweerstand is de kracht die nodig is om de band te laten rollen en wordt primair veroorzaakt door de vervorming van de band en het energieverlies door de warmteontwikkeling tijdens het rollen. Hoe lager de rolweerstand, hoe minder energie er nodig is om de band te laten rollen, wat resulteert in een lager brandstofverbruik.

De silica-compound van de Battlax SC Ecopia is vervaardigd met gebruikmaking van de gepatenteerde Nano-Pro Tech™-technologie van Bridgestone. Deze technologie zorgt er op moleculair niveau voor dat de warmteontwikkeling, die veroorzaakt wordt door de interne wrijving van tussen de verschillende componenten van de compound, wordt gereduceerd, waardoor het energieverlies en de rolweerstand worden verlaagd.

Het optimaliseren van de vorm van de band en van de constructie levert eveneens een bijdrage aan het minimaliseren van dit energieverlies, omdat de band tijdens het draaien minder vervormt. De beproefde Mono Spiral Belt Construction en de High Tensile Super Penetrated Cord van Bridgestone helpen de bedrijfstemperatuur laag te houden, doordat ze de vervorming van het loopvlak tegengaan en tegelijkertijd zorgen voor een hoge mate van grip en stabiliteit en een lange levensduur.

Bewezen brandstofbesparing

Uitgebreide eigen tests van Bridgestone hebben uitgewezen dat de Battlax SC Ecopia een uitstekende handling heeft op een nat en droog wegdek, zeer stabiel en comfortabel is en een lange levensduur heeft, net als de Battlax SC, maar dan met een 15% lagere rolweerstand.

De Battlax SC Ecopia zal in Europa leverbaar zijn als voorband in de maat 120/70R15M/C 56H en als achterband in de maten 160/60R14M/C 65H en 160/60R15M/C 67H vanaf januari 2014. De band is onder meer bedoeld voor scooters als de BMW C 600 Sport, C 650 GT en de nieuwe, elektrische C Evolution, de Suzuki AN 650 Burgman en de Yamaha TMAX.

In lijn met Bridgestone's betrokkenheid bij het milieu

Ecopia is de Bridgestone lijn zuinige banden met een lage rolweerstand die voor personenauto's en vrachtwagens al in ruime mate beschikbaar zijn op de Europese markt. Het milieubeleid van Bridgestone is gestoeld op drie pijlers: in harmonie zijn met de natuur, zorgvuldig gebruik maken van grondstoffen en het reduceren van de CO2-uitstoot. Het verlagen van het brandstofverbruik door gebruik te maken van zuiniger banden, levert een belangrijke bijdrage aan de reductie van de CO2-uitstoot. Als we kijken naar de totale levensduur van een band, zien we dat de banden verantwoordelijk zijn voor een groot deel van de CO2-uitstoot van een voertuig. Het realiseren van een lager brandstofverbruik heeft dientengevolge een aanzienlijk ecologisch effect.

Battlax is de lijn premium motorbanden van Bridgestone en is een toonaangevend merk radiaalbanden in geheel Europa. Veel van de Battlax-bandentechnologie is afkomstig uit de MotoGP-races, het belangrijkste kampioenschap motorracen van de wereld, waar Bridgestone sinds 2002 bij betrokken is. De laatste vijf jaar is Bridgestone Official Tyre Supplier voor de MotoGP.

"Rijders van maxi-scooters besparen brandstof zonder dat dit ten koste gaat van hun vertrouwen in hun scooter en hun rijplezier"