Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Nieuws


Bridgestone introduceert 4 nieuwe motorfietsbanden voor rijders die maximale prestaties eisen

12 januari 2014

Valentino Rossi

Na een voor Bridgestone alweer uitstekend verlopen jaar in de MotoGP introduceert het bedrijf vier nieuwe motorfietsbanden voor 2014. Bij Bridgestone staan innovatie en continue verbetering centraal: Bridgestone streeft ernaar alle rijders, in alle takken van motorsport, de meest recente bandentechnologie en maximale prestaties te bieden.

De vier nieuwe Bridgestone-producten die begin 2014 geïntroduceerd zullen worden zijn:

  • Battlax Hypersport S20 EVO: het beste verder verbeterd
  • Battlax Racing R10 EVO: nieuwe constructie, nieuwe compound…voor snellere rondetijden
  • Battlax Racing V02: de meest recente MotoGP-technologie, nu beschikbaar voor alle superbikes
  • Battlecross X30 en X40: geavanceerde motocross-profieltechnologie voor middelhard en hard terrein

Battlax Hypersport S20 EVO: het beste verder verbeterd

Battlax Hypersport S20 EVO voor (links) en achter (rechts)

De Battlax Hypersport S20 was de Motorrad(1) testwinnaar in 2012 en 2013 – de hoogste onderscheiding die een band ten deel kan vallen. Maar dat was voor Bridgestone geen reden te stoppen met het nog verder verbeteren van de nr. 1 hypersportband. De technici van Bridgestone hebben zich vooral beziggehouden met de constructie en de compound, met als doel het verlengen van de levensduur, het verbeteren van de handling en het vergroten van de grip in de bocht bij grote hellingshoeken. 

De nieuwe Battlax Hypersport S20 EVO bereikt deze doelstellingen dankzij het speciale gordelpakket (voor), dat zorgt voor een grotere stijfheid, gecombineerd met een nieuwe compound met de gepatenteerde NanoPro-Tech™-technologie van Bridgestone die op moleculair niveau zorgt voor een lagere rolweerstand en een langere levensduur.

Interne tests(2) hebben aangetoond dat de Battlax Hypersport S20 EVO achterband een 22% langere levensduur heeft dan zijn voorganger en dat de stabiliteit in de bocht, de tractie achter en de grip voor zowel op het circuit als op de weg aanzienlijk verbeterd zijn.

De Battlax Hypersport S20 EVO zal in eerste instantie leverbaar zijn in één maat voor en vier maten achter in de ZR-serie, te beginnen in maart 2014.

(1)  Motorrad: Het grootste motorfietstijdschrift van Europa en wereldwijd bekend om zijn gedegen en objectieve producttests.

(2)  Tests uitgevoerd in 2013 op het Europese testcircuit van Bridgestone in Italië op een BMW S1000RR en op een testvloot Yamaha's FZ1 op de weg op Sardinië, Italië. Bandenmaat 120/70ZR17(v) 190/55ZR17 (a).

Beschikbare maten:

  • 120/70 ZR 17 M/C S20F EVO (58W) TL
  • 180/55 ZR 17 M/C S20R EVO (73W) TL
  • 190/50 ZR 17 M/C S20R EVO (73W) TL
  • 190/55 ZR 17 M/C S20R EVO (75W) TL
  • 200/55 ZR 17 M/C S20R EVO (78W) TL

* De maten van de S20 EVO H-serie hebben niet dezelfde constructie als de ZR-maten

Battlax Racing R10 EVO: nieuwe constructie, nieuwe compound…voor snellere rondetijden(3)

Bridgestone’s Battlax Racing R10 EVO voor (links) en achter (rechts)

De doelstelling van de upgrade van de Battlax Racing R10 was het mogelijk maken van snellere rondetijden door het verbeteren van de bochtensnelheid van de voorband en het vergroten van de tractie en de consistentie van de achterband. Om dit te realiseren heeft Bridgestone de constructie van de voorband (in de maat 120/70R17) geoptimaliseerd, waardoor het contactvlak 10% groter geworden is, wat zich vertaalt in een grotere zijdelingse grip. Deze extra grip in de bochten geeft de rijder meer vrijheid bij het kiezen van zijn lijn en een eerder clipping point, waardoor er sneller uitgeaccelereerd kan worden en de bocht sneller genomen kan worden. Tegelijkertijd is door het optimaliseren van de compound van de achterband de grip in zijwaartse richting en bij accelereren van de Battlax Racing R10 EVO aanzienlijk verbeterd in het gehele temperatuurbereik, is de levensduur verlengd en zijn de prestaties consistenter, vergeleken met zijn voorganger(3).

(3)  Vergelijkingstests met de R10 type 3 (voor en achter) op het Motegi-testcircuit (Japan) in augustus 2013. Bandenmaten: 120/70ZR17 (v) en 180/55ZR 17 (a).

Beschikbare maten:

  • 120/70 ZR 17 M/C R10FZ (58W) TL TYPE 2
  • 180/55 ZR 17 M/C R10RZ EVO (73W) TL TYPE2
  • 180/55 ZR 17 M/C R10RZ EVO (73W) TL TYPE 4

Battlax Racing V02: de meest recente MotoGP-technologie, nu voor alle superbikes en Moto3TM motorfietsen

Bridgestone’s Battlax Racing V02 voor (links) en achter (rechts)

De Battlax Racing V02 is een evolutie van de Battlax Racing V01, die het in zich heeft superbike- en Moto3TM-coureurs snellere rondetijden en een langere levensduur te bieden, dankzij de nieuwste MotoGP-constructie en compound-technologie van Bridgestone.

Op de eerste plaats liggen de grip en de stabiliteit voor superbikes op een niet eerder vertoond niveau, dankzij de nieuwe GP-gordelconstructie die het contactvlak van de achterband optimaliseert en zorgt voor een hogere contactdruk, waardoor de grip verbetert. Tegelijkertijd zorgt de nieuwe zachte compound ervoor dat er in het gehele temperatuurbereik meer grip is, de band sneller op temperatuur komt en de coureurs een veilig gevoel en vertrouwen in de band krijgen. De grotere grip en de consistente prestaties van de band zorgen ervoor dat de rondetijden met de Racing Battlax V02 meer dan een seconde lager liggen dan met de huidige V01-raceband.

“Voortbordurend op de nieuwste MotoGP-technologie van Bridgestone maakt de nieuwe Racing Battlax V02 betere prestaties en snellere rondetijden mogelijk voor iedereen”, aldus Jose-Enrique Gonzalez, Director Marketing, Bridgestone Europe.

Beschikbare maten:

  • 120/600 R 17 V02F SOFTL   (SBK)
  • 120/600 R 17 V02F MEDTL   (SBK)
  • 200/655 R 17 V02R SOFTL   (SBK)
  • 200/655 R 17 V02R MEDTL   (SBK)

Battlecross X30 en X40: geavanceerde motocross-profieltechnologie voor middelhard en hard terrein

Bridgestone’s Battlecross X30 voor (links) en achter (rechts) en Battlecross X40 voor (links) en achter (rechts)

Bridgestone heeft ook zijn positie op de motocrossbandenmarkt (MX) verstevigd met de introductie van de Battlecross X30 voor middelhard terrein en de Battlecross X40 voor hard terrein. De productnaam Battlecross wordt voor het eerst gebruikt. Beide nieuwe banden zijn voorzien van het geavanceerde MX-profiel van Bridgestone en van blokdesigntechnologie, ontwikkeld en getest onder de zwaarste motocross-omstandigheden.

Sinds 2005 is Bridgestone 46 keer op het podium geëindigd in het eindklassement in alle categorieën van de meest prestigieuze kampioenschappen: het FIM Motocross-wereldkampioenschap, het AMA Pro MX-kampioenschap en het JMX-kampioenschap. Met de Battlecross X30 en X40 is deze technologie nu beschikbaar voor crossers op elk niveau.

Het profiel van de nieuwe Battlecross X30- en X40-voorbanden heeft van links naar rechts asymmetrisch gegoten blokken, die zorgen voor veel stabiliteit tijdens het remmen en bij accelereren en veel vertrouwen inboezemende grip in de bocht bij alle hellingshoeken. Tests(4) hebben uitgewezen dat beide nieuwe Battlecross-voorbanden aanzienlijk meer grip bieden dan de huidige Bridgestone M403- en M603-producten waarvoor ze in de plaats komen.

De achterbanden zijn vervaardigd met de nieuwe Castle Block-technologie van Bridgestone, die zich kenmerkt door de gegoten, afgeronde blokken. Dit geeft de band een groter edge-effect, waardoor de acceleratie en het bochtengedrag verbeteren, wat leidt tot lagere rondetijden. En voor de eerste keer past Bridgestone bij de X30- en X40-achterbanden in de motocross de Cooling Fin-technologie toe, die zorgt voor een geringere warmteontwikkeling als gevolg van de herhaalde vervorming van de zijwanden, en daarmee voor consistentere prestaties.

De Battlecross X30 voor middelhard terrein zal in Europa leverbaar zijn in twee maten voor de voorband en vier maten voor de achterband vanaf april 2014. De Battlecross X40 voor hard terrein zal te krijgen zijn in één maat voor de voorband en drie maten voor de achterband vanaf mei 2014.

(4) Getest door professionele crossers tijdens het Japanse MX-kampioenschap 2013.

Beschikbare maten:

  • 80/100 -21 X30F 51M TT
  • 90/100 -21 X30F 57M TT
  • 110/90 -19 X30R 62M TT
  • 120/80 -19 X30R 63M TT
  • 110/100 -18 X30R 64M TT
  • 100/90 -19 X30R 57M TT
  • 80/100 -21 X40F 51M TT
  • 110/100 -18 X40R 64M TT
  • 100/90 -19 X40R 57M TT
  • 110/90 -19 X40R 62M TT


Innovatie en continue verbetering