Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Nieuws


Battlax S20: van circuit naar de weg

03 april 2012

De glamourwereld van de MotoGP lijkt ver weg te liggen van de dagelijkse realiteit. Toch zijn het de harde lessen die in deze bikkelharde competitie worden opgedaan, die ervoor hebben gezorgd dat Bridgestone de unieke Battlax S20 Hypersport heeft kunnen ontwikkelen.

Voor iedereen die zich wel eens afgevraagd heeft waarom Bridgestone zo veel geld en tijd in de MotoGP steekt, het antwoord is eenvoudig: natuurlijk is de MotoGP een geweldig marketing- en promotieinstrument, maar veel belangrijker nog is de overdracht van technologie!

De drie belangrijkste eigenschappen van een motorband, grip, levensduur en vertrouwen, zijn net zo belangrijk voor gewone motorrijders als voor MotoGP coureurs. En Bridgestone heeft onbeperkt toegang tot de beste testfaciliteiten om juist deze eigenschappen tot een ongekend  hoog niveau te brengen.

Door samen te werken met de beste rijders, teams en ingenieurs in de racewereld, heeft Bridgestone een ontzagwekkende hoeveelheid bandendata vergaard die van onschatbare waarde is bij de ontwikkeling van wegbanden. Wanneer er verbeteringen worden doorgevoerd, moet tijdens wedstrijden bewezen worden dat ze echt werken. In de vorm van een nieuw rondrecord bijvoorbeeld. De lessen die we leren op het circuit zijn dan ook terug te vinden in onze collectie wegbanden.

Omdat Bridgestone als enige banden levert aan de MotoGP, deelt iedere Bridgestone wegband meer MotoGP DNA met de racebanden dan enige andere band. Waarom? Omdat voor racebanden uitstekende prestaties en een buitengewone betrouwbaarheid  vanzelfsprekend zijn. Maar met een gelimiteerd aantal compounds moet iedere raceband niet alleen onder een zeer breed temperatuurbereik en op verschillende circuit wegdekken optimaal presteren, maar ze moeten ook nog eens lang meegaan omdat het aantal banden dat bij een Grand Prix gebruikt mag worden beperkt is.

De laatste ontwikkeling in deze transfer van racetechnologie naar de weg is de Battlax Hypersport S20. Een band waarin de nieuwste racetechniek is toegepast, met een ongeëvenaarde opwarmtijd, comfort en grip op en zowel droge als natte weg of circuit.

Bij de geavanceerde constructie is Bridgestone bewezen Mono Spiral Belt (MSB) en High Tensile Super Penetrated Cord (HTSPC) technologie gebruikt. Deze zorgt voor een maximaal contactvlak bij alle hellingshoeken voor meer grip onder alle omstandigheden.

Het profiel van de S20 achterband werd ontworpen met brede groeven (voor meer grip op een natte weg) die tegen het midden van de band rechter gaan lopen. Dit zorgt vooral bij het insturen voor een scherper stuurgedrag. Bij de voorband valt op dat de zijgroeven doorlopen tot in de schouder van de band. Dit zorgt voor meer gevoel en meer grip op droge en natte weg.

De nieuwe compound met Silica Rich en Bridgestone’s unieke NanoPro-TechTM polymeren (die uiterst effectief de warmteopbouw door het rollen van de band tegengaan) zorgt voor meer grip op een natte weg en bij lage temperaturen. Dit zorgt ook voor veel vertrouwen, direct al na het wegrijden en bij het opwarmen van de banden, zonder dat dit ten koste gaat van de levensduur van de banden.

De 3-Layer Compound (3LC) met een geoptimaliseerde verdeling van harde en zachte compunds is zowel bij de voor- als achterband toegepast. Dit zorgt niet alleen voor een verder verbeterde grip op een droge weg, maar ook voor meer stabiliteit en een lange levensduur.

Samengevat zorgt de MotoGP technologie in Bridgestone’s Battlax Hypersport S20 voor een optimale combinatie van prestaties, stabiliteit, grip en levensduur. Met de superieure opwarmeigenschappen en de veel vertrouwen gevende maximale grip onder alle weersomstandigheden zet de S20 dan ook absoluut nieuwe maatstaven neer.

Voor iedereen die zich wel eens afgevraagd heeft waarom Bridgestone zo veel geld en tijd in de MotoGP steekt, het antwoord is eenvoudig