Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Bandenverslag

Sportbanden met raceaspiraties

01 augustus 2012

Valentino Rossi

De S in de nieuwe Bridgestone S20 staat voor Sport, maar had net zo goed kunnen staan voor Spagaat: een band die op straat goed moet 'plakken', duizenden kilometers moet meegaan en op het circuit niet terug mag deinzen. Op Portimao maken we opnieuw kennis.

De eerste-montagebanden worden door Bridgestone in samenwerking met de motorfabrikant speciaal voor de Honda en Suzuki gemaakt. Daarin heeft het merk het uiteindelijk voor het zeggen en zo wijkt de band meestal iets af van de banden die later in de winkel liggen. 

Deze S20's zijn helemaal gemaakt volgens recept en inzicht van Bridgestone. De opvolger van de BT-016 pro's heeft aanpassingen die letterlijk en figuurlijk op alle vlakken van de band zijn doorgevoerd. 

Het rubbermengsel is aangepast met meer silica, wat voor een snellere opwarming moet zorgen en daarmee gelijk een betere prestatie in de regen. Maar ook de verdeling  van de drie compoundzones is naar nieuwe inzichten ingedeeld. Aan de voorzijde is de duurzame, hardere compound op het middenvlak smaller geworden, terwijl aan de achterzijde juist een breder vlak in de duurzame rubbermix is uitgevoerd. 

Ook is er aan het karkas gewerkt zodat het contactvlak dat de band met de weg maakt zowel aan de voor- als achterzijde onder alle omstandigheden groter is. 

De S20's presteren op alle vlakken beter dan hun voorgangers. De testrit, nadat de banden op spanning zijn gebracht, beginnen we met een Suzuki GSX-R750. Al snel wordt duidelijk dat de banden het erg goed doen. Vooral de voorkant, die vrij licht instuurt, biedt goed en veel vertrouwen. In alle sessies is de band geen millimeter van zijn lijn geweken. Bij het aanremmen is de stabiliteit grandioos, hij blijft gewoon koersvast. 

Ook met de Yamaha R6-supersporter kun je ongelimiteerd aan het gas schroeven, de band grijpt zich aan het asfalt vast ongeacht de hellingshoek. Daardoor voelt de band betrouwbaar aan.  De stap naar een bullige 1000 maakt de S20 wat lastiger. 

Zo op het gevoel doet de S20 niet onder voor de op papier sportievere BT-003 Racing Street. Ook op straat met een ronde van zo'n honderd kilometer stellen de banden niet teleur. 

De Bridgestone Battlax Hypersport S20 is een heel veelzijdige band waarmee je op de openbare weg perfect uit de voeten kunt en waar je op het circuit een lekker partijtje mee kunt scheuren. Ideaal voor de sportieve rijder die af en toe het circuit eens opzoekt.

In alle sessies is de band geen millimeter van zijn lijn geweken.