Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Bandenverslag

De S van Sport

01 juli 2012

Valentino Rossi

Bridgestone vindt het na vele jaren 'BT' wel welletjes en transformeerde haar sportband van BT-016 naar S20. Met de S van Sport. De transformatie gaat verder dan een nieuwe naam alleen. Wij doken in het diepe van Portimao voor een eerste indruk.

Een jaar geleden kwam Bridgestone nog met de BT-016 PRO, toch achtte de Jappanners de tijd rijp voor vers rubber. Met de Battlax Hypersport S 20 moest dit lukken. Zo zagen we vorig jaar al de R10 met de R van Race en er is dus nu de S van Sport. Na negatieve kritieken zijn de slimme koppen bij Bridgestone aan het werk gegaan, er kwam eerst de BT-016 wat de basis is voor de nieuwe S20. 

Het doel was de grip onder koude en natte omstandigheden verder op te krikken zonder concessies te doen aan de levensduur van zowel voor- als achterband. Daarom is de samenstelling van het rubbercompound aangepast; er is meer silica toegevoegd, wat zorgt voor betere grip bij nat en koud weer. Tegen de hoge temperaturen heeft Bridgestone haar RC-polymeer doorontwikkeld. 

De verdeling van het '3 Layer Compound' is iets verschoven ten opzichte van de BT-016, waarbij het hardere loopvlak in het midden iets meer is uitgerold richting de schouders van de achterband. Tot zover de theorie. 

Het circuit van Portmao ligt er aangenaam bij en er is dus reden om de testmotoren te claimen, er is genoeg keuze.We beginnen op een Suzuki GSX-R600. Je merkt al gelijk dat de opwarmtijd van een band als deze aanmerkelijk minder kritisch is. 

Ook op gebrek aan grip zul je deze S20 niet snel betrappen. Bij beide banden is een fijn en vertrouwd gevoel tijdens het rijden, de feedback is spatzuiver, het instuurtraject licht en trefzeker. Bij serieus poken 'bocht -uit' moet het traction control systeem wel aardig aan het werk om alle neuzen in dezelfde richting te houden. 

Ook op een Kawasaki ZX-10R en Aprilia RSV4-R verandert er niks aan dit beeld. Later verplaatst de proef naar de straat en ook daar is gelijk te merken dat het met de S20 wel goed zit. Wel laten korte hobbels en knippen zich behoorlijk stevig voelen in stuur en zadel. 

In hoeverre dat nu precies zit in de 'veerkracht' van de band of dempingskarakteristiek van de vering blijft giswerk. 

Zowel gedurende de straat- als circuitsessies bewijde de S20 z'n kwaliteit als straatband met circuitinspiraties: zeer trefzeker bocht-in, bijzonder neutraal onder volle hellingshoek en ook tijdens volle acceleratie meer dan voldoende grip op de zaak!

De feedback is spatzuiver, het instuurtraject trefzeker