Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Bandenverslag

Vers rubber: Bridgestone Battlax S20

01 april 2012

Valentino Rossi

'MotoGP-technologie voor iedereen.' Met die niet mis te verstane slogan lokte Bridgestone ons naar het circuit van Portimao voor een test van de volledig nieuwe Battlax S20. Zitten er werkelijk GP-genen in de nieuwe Bridgestone en zo ja, wat levert het op?

De band is een van de belangrijkste dingen waardoor we kunnen rijden en moet dus aan een hoop voorwaarden voldoen. De zoektocht naar het ideale compromis is voor bandenfabrikanten bittere ernst. Nu komt Bridgestone met technologische vernieuwing voor een straatband. Maar wat is er nou zo nieuw aan de S20? 

De S20 vervangt de BT-016 (en Pro) en neemt een plaats in tussen BT-003 Racing Street en de BT-023 Sport Touring, maar is geen raceband. De levensduur is aanzienlijk hoger, ook een bijna versleten band zal even goed presteren als een nieuwe. Ook door de GP-technologie is er een garantie op grip in elke omstandigheid, droog, nat, warm en koud. Het profiel is ook nieuw, de centraal geplaatste rechte groeven zorgen voor een lichter stuurgedrag terwijl de extra zijgroeven op de schouders van de voorband meer contactgevoel en meer grip bij nat  wegdek onder grote hellingshoeken geven. Op de achterband werden de groeven breder waardoor het bochtengedrag verbeterd is. 

Op het testcircuit werd er getest op een BMW S1000 RR, met droog weer, in de Road Riding Mode. Score: 191 van de 200 punten, een grandioze overwinning. De prestaties tijdens regen zijn tijdens testritten niet getest. Op de baan is wel te zien dat de S20 maar één rondje nodig heeft om op temperatuur te komen. De banden laten tijdens de tests geen steek vallen. Wel is er een boodschap: laat de bandendruk niet hoger oplopen dan 2.5 bar bij een warme band. 

De nieuwe Bridgestone S20 is beschikbaar in vier verschillende maten vooraan en zeven verschillende maten achteraan, 'MotoGP-technologie voor iedereen'.