Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Bandenverslag

Chemical Brothers

De chemie tussen de sport- en toerrijder begint astronomische waarden te bereiken met Bridgestone's nieuwe, langverwachte en flink gepromote BT-023. Met dank aan reactieve cellen, nana-techno en moleculenversterkers. Ehm, u zei 'motorbanden'?

01 september 2010

Valentino Rossi

Bridgestone’s BT-023 zorgt voor overrompelende zekerheid en vertrouwdheid, wel ontbreken er nog enkele modellen.

Bij koude en natte omstandigheden blijft het rubber soepel (dus gripvoller), onder intensieve hete situaties houdt de 'RC Polymer' de rubberstructuur onder controle. Ook bevordert een scheikudige verworvenheid en de vernieuwde 'Silica Rich Ex' de duurzaamheid van een band. 

De voor- en achterband is uitgerust met een vernieuwd karkas met de bekende 'Mono Spiral Belt' ten behoeve van een surplus aan stabiliteit bij hoge snelheden en betere schokabsorptie. De lange diagonale groeven fungeren ter vergroting van de levensduur en waterafvoer. Verder is het profiel gesneden voor optimale feedback bij remmen en sturen, een lineair stuurgedrag en rust in rijgedrag. 

Deze BT-023 is leverbaar in een grote matenvariëteit. Wat ontbreekt is de voormaat van de BMW R 1200 GS, de 110/80 ZR19 en de  190/55 ZR17. Hier wordt aan gewerkt. Ook de GT-versie van de BT-023, bestemd voor het 'Segment FJR1300' in nog niet verkrijgbaar. De enige beperking van deze BT-023 GT: hij bestaat alleen nog in voormaat 120/70 ZR17  en achtermaat 180/55 ZR17, wat het aandeel motoren voor gelijktijdige montage aan voor- en achterzijde beperkt. De bandentest met de Hornet 600 valt niet zozeer op door een supersnel stuurgedrag, maar de overrompelende zekerheid en vertrouwdheid in sturen. 

Het bandenduo blijkt naast een 'toer'-aspect ook nog over veel sportgenen te beschikken. Deze BT-023 banden weten beiden begrippen tot het uiterste te rekken. 

Ook remmanoeuvres gaat deze banden goed af, een duidelijke vooruitgang ten opzichte van de BT-021-rubbers. Een R 1200 RT met GT-rubbers, onderstreept de ondervindingen op de Hornet, er kan alleen pas een zinvol oordeel geveld worden bij topsnellen op de Autobahn met veel bagage aan boord. In zulke gevallen wil de stabiliteit nog wel eens in het geding komen.



Het bandenduo beschikt ook nog over bedrieglijk veel sporgenen.