Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Bandenverslag

Ingenieuze minusculiteit

Introductie Bridgestone Battlax BT-023 Sport Touring

01 augustus 2010

Valentino Rossi

Terwijl de laatste BT-021's uit de schappen worden gehaald staat diens opvolger, de BT-023, te trappelen van ongeduld. Wij probeerden 'm in Zuid-Frankrijk en hebben 'm zelfs van binnen leren kennen; een bloemlezing over silica, nanotechnologie, polymeer en wat dies meer zij...

Banden heb je in alle soorten en maten, maar de meeste motorrijders komen uit op een set sport-tourbanden waar je alle kanten mee uitkunt. Nu is hier de Bridgestone BT-023. 

Sport-tourbanden vormen het belangrijkste segment omdat er steeds meer allrounders zijn. Bij deze nieuwe Battlax banden, die door GP-coureur Aoki ontwikkeld zijn, is er gekeken naar grip, levensduur, stabiliteit en comfort. Om al deze aspecten zo goed mogelijk in het verse rubber te stoppen zijn er technieken en ingrediënten gebruikt zoals het Silica Rich en RC Polymer. 

Het RC Polymer is een uitvinding van Bridgestone, een techniek die binnen de nanotechnologie valt. Maar nietig is het niet, de techniek zorgt ervoor dat de samenhang van de rubbermoleculen is versterkt en het de verandering van de compound controleert wanneer het rubber warm of koud wordt en dit is dan ook hetgene waar grip bij valt of staat. 

Ook bij de Silica Rich is er nanotechnologie gebruikt, het zorgt binnen de compound voor betere grip onder natte en koude omstandigheden. Tijdens het testen in Zuid-Frankrijk (met droog weer) is er op steeds wisselende motoren gereden. 

Zo stond er ook een R1200RT tot onze beschikking, want de BT-023 is er ook als GT-band. De GT-banden zijn stijver en steviger en kunnen dus probleemloos zwaardere belasting aan. Met de test in goed weer is het opwarmen van de BT-023 niet nodig en geeft gelijk een dosis vertrouwen. 

Het zijn dan geen sportbanden, maar met een lichte motor als de XJ kun je er prima op rijden. 

De BT-023's zijn in de test niet op een misstap te betrappen. Wanneer er op een aanzienlijk grotere BMW wordt overgestapt is van de lichtvoetigheid vanzelfsprekend minder over. 

Het is belangrijk de motor van goed en vers rubber te voorzien en dat is goed nieuws want de Battlax BT-023 Sport-Touring is al te verkrijgen.



De ontwikkeling van de BT-023 is toegespitst op vier hoofdzaken: grip, levensduur, comfort en stabiliteit." "De nieuwe banden werden getest op lichte en zware motoren.