Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Bandenverslag

Vertrouwensband

Test Bridgestone Battlax BT-023 Sport Touring

01 juli 2010

Valentino Rossi

De Bridgestone BT-021 was jarenlang voor heel veel motorrijders een vaste waarde onder hun machine. Maar de concurrentie is moordend in bandenland en ook de steeds snellere en zwaardere hedendaagste toerbuffels vragen veel van hun banden. Reden voor Bridgestone om de techtniek van de racebanden te gebruiken voor hun nieuwe generatie sport-toerbanden, de Battlax BT-023.

Het is Shinji Aoki die na zijn racecarrière de opdacht kreeg om een nieuwe breed inzetbare, minimaal net zo goede band als de BT-21 te ontwikkelen met zijn kennis van racebanden. 

Op de testdag in Zuid-Frankrijk werd er gereden op een Yamaha FZ6 tot een BMW R1200RT, wat al wel laat zien dat de BT-023 een allrounder is en een enorme bandbreedte bestrijkt. Dit is belangrijk want van de circa 200.000 motorbanden die er per jaar verkocht worden in ons land zijn er meer dan 50.000 een allround-type. Daarmee is dit segment bijvoorbeeld groter dan het sportbandensegment. 

Bridgestone wil graag toonaangevend blijven en daarom wilde men dat de nieuwe BT-023 superieure prestaties zou leveren, betrouwbaar zou zijn bij nat weer, een lange levensduur zou hebben en dat hij geschikt zou zijn voor lichte en zware motoren met toer- en sportprestaties, maar bovenal comfort en een zeker gevoel zou geven. 

Het karkas van de BT-023 heeft veel overeenkomsten met een raceband. Zo hebben de voor- en achterbanden nu een monospiraalgordel, wat zorgt voor een goede schokabsorptie. De rubbercompound voor de BT-023 is wel totaal afwijkend van het racerubber. Bij wegbanden spelen immers andere eisen zoals levensduur en comfort. 

Daarom komt Bridgestone met een nieuwe techniek, de RC (Reactive Cell) Polymer, gebaseert op nanotechnologie. Het zorgt voor de samenhang van rubbermoleculen, een langere levensduur en betere temperatuur in de band wat de werking van het silica van het rubber versterkt. Wat op zijn beurt dan weer zorgt voor goede grip bij droog en nat weer. Bij de achterband is nog de '3 layer compound' toegevoegd en speciaal voor de zware toermotoren is er een GT-uitvoering met onder meer een extra koordlaag in het karkas. Het is niet aan te raden de GT-banden op een lichte motor te monteren. 

Op de website www.bridgestonemotorbanden.nl kun je bandenadvies vinden. Tijdens de testrit met de eerder genoemde BMW is te zien dat de GT-banden opmerkelijk makkelijk sturen, zeer neutraal en stabiel zijn en fantastische grip hebben. 

Ook de gewone BT-023's vertoonde dit gedrag met daarbij een zeker rijgevoel. Helaas zijn de BT-023 nog niet getest in de regen. De nieuwe Bridgestones zijn in alle gangbare maten leverbaar.

Voor zware, snelle toermachines is de BT-023 in een speciale GT-uitvoering leverbaar.