Deze website maakt gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken we om uw bezoek aan onze website eenvoudiger en sneller te maken en om inzicht in het gebruik van onze te krijgen. Als u accepteert zonder uw instellingen te veranderen, dan gaan wij ervan uit dat u bereid bent de cookies van deze website te ontvangen. Maar als u zou willen, kunt u uw cookie-instellingen op ieder gewenst moment veranderen.

Bandenverslag

Daar is 'ie dan!

Lang verwacht: Bridgestone BT-023

23 maart 2010

Valentino Rossi

Wat de motorfabrikanten kunnen, kunnen andere ook. Mondjesmaat informatie leveren, de spanning hoog houden, zodat je bij de lancering van het product álle aandacht hebt. Nu is eindelijk de nieuwe Bridgestone BT-023 klaar en beschikbaar voor het grote publiek.

Nu is eindelijk de nieuwe Bridgestone BT-023 klaar en beschikbaar voor het grote publiek. De band vervangt zoals te verwachten de inmiddels niet meer zo nieuwe BT-021 en doet daar uiteraard een schepje bovenop. 

De band is gericht op het toer/sport segment en dat is zo ongeveer het breedste wat er is. Maak je de meeste kilometers op de openbare weg, dan maak je -voor de band gezien dan- kort gezegd gewoon veel kilometers. Meer kilometers dan dat je hard gaat in elk geval en dus heb je veel meer baat bij een beetje levensduur en natte grip dan wanneer je puur je lokale klaverblad of privécircuit onveilig maakt. We hebben het hier over een allroundband. 

De 023 is zowel sportiever dan zijn voorganger als ook meer geschikt voor toeren. De punten waar hij aan voldoet, zijn: betrouwbaarheid onder natte onstandigheden, lange levensduur, toer en sportprestaties, zeker en comfortabel toeren en geschikt voor lichte en zware motoren. Technisch bekeken steunt de ontwikkeling van de nieuweling op vier pilaren: Levensduur, stabiliteit, comfort en grip. 

Zo is om de levensduur te garanderen het profiel geoptimaliseerd, beschikt de achterband over een drielaagsconstructie en is gebruik gemaakt van de nieuwe RC Polymer compound. Voor de stabiliteit staan garant: de monospiral belt en het profiel. Deze twee zijn ook verantwoordelijk voor het comfort. Al deze eigenschappen en ingredienten, en een extra scheut Silica, hebben samen een zeer goed effect op de aanwezige grip. Het meest bijzondere ingrediënt is het RC Polymer, een goedje waardoor de fabrikant kan schermen met de kreet 'nanotechnologie'. 

Dit polymeer maakt het de silicadeeltjes mogelijk nóg beter hun werk te doen, de band is hierdoor minder gevoelig voor temperatuursverandering. Een zekere heer Aoki besloot om een band uit te voeren met een iets andere constructie en bijvoorbeeld een extra koordlaag voor de achterzijde. Dat geeft stukken meer stijfheid en dus kan je ineens wél meer kilo's aan. 

Dit wordt aangeduid met de letters 'GT' op de zijkant en tegelijk is de voorband voorzien van een aangepast profiel. Na de testrit is de conclusie: wat er ook gebeurt, de band blijft superneutraal en schept meer dan genoeg vertrouwen. 

Lastiger wordt het om iets zinnigs te kunnen zeggen over prestaties bij nat weer en levensduur, bij gebrek aan nattigheid of een lap asfalt van vele tigduizenden kilometers blijft het vooralsnog gissen hiernaar.