Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat we u de beste gebruikservaring op onze website kunnen garanderen. We gebruiken ook cookies om uw instellingen te onthouden en webstatistieken te verzamelen. Indien u geen toestemming verleent om cookies te ontvangen op uw toestel, gelieve dit dan aan te passen in uw browserinstellingen. Als u ermee akkoord gaat dat we cookies naar uw toestel sturen, klik dan op 'Doorgaan'. U kunt de cookie-instellingen van uw browser op elk moment wijzigen en enkele of alle cookies uitschakelen. Voor meer gedetailleerde informatie over de cookies die we gebruiken verwijzen we naar ons 'Cookiebeleid'.

FAQ

Algemeen

  • Hoe kan ik gemakkelijk zien wat de belastbaarheid van een Bridgestone-band is?

    De belastbaarheid wordt bij radiaalbanden aangegeven met sterren (*) en bij diagonaalbanden met Ply Ratings. Hoe hoger de belastbaarheid, hoe meer sterren er worden weergegeven (van * tot ***) of hoe hoger het aantal Ply Ratings. De MS-markering (exclusief voor Bridgestone) staat voor Multi-Star en betekent dat deze band zowel geschikt is als Loader als als Earthmover. De rating hangt af van de toepassing van de band.

  • Wat betekent de loopvlakclassificatie van een band?

    OTR-banden worden allemaal geclassificeerd op basis van afmeting, belasting, druk en snelheid. De classificaties zijn standaard en zijn door alle betrokken partijen samen bepaald (bandenfabrikanten, voertuigfabrikanten, enz.). Alle OTR-banden zijn geregistreerd volgens de normen van de TRA (Tyre and Rim Association).
    Codering
    Met een letter wordt de beoogde toepassing van de band aangegeven:
    L = Loader
    E = Earthmover
    G = Grader
    Classificatie
    Met een cijfer wordt de diepte van het loopvlak van de band aangegeven:
    2 of 3 = Standaard loopvlak (100%)
    4 = Diep loopvlak (150%)
    5 = Extra diep loopvlak (250%)

    Loopvlakclassificatie door TRA


  • Welke informatie vind ik terug op de zijwand van mijn band?

    Meer informatie over de bandenmarkeringen vindt u hier en meer informatie over de bandstructuren geclassificeerd op type gebruik en de benamingen van Bridgestone vindt u hier.

Tyre Maintenance

  • Kunnen banden nog worden gerepareerd als ze beschadigd zijn?

    Het is aan de bandenspecialist om te bepalen of reparatie van de band zin heeft. Hij zal de reparatiekosten afwegen tegen de verwachte resterende levensduur van de band om het volgende te garanderen:
    • Optimaal gebruik van het potentieel van het loopvlak
    • Gunstigste servicekosten per uur of kilometer van een band

  • Hoe kan ik mijn banden op spanning brengen?

    Het monteren van OTR-banden is een ingewikkelde handeling en moet volgens strikte procedures worden uitgevoerd. Het moet worden gedaan door een ervaren en goed toegeruste professional.

  • Waarom is de bandenspanning zo belangrijk voor mijn band?

    In de band draagt de lucht de last, niet het karkas.
    De vervorming van de band moet optimaal zijn voor de gedragen last. Daarom moet de bandenspanning overeenkomen met deze last.
    Een te lage bandenspanning leidt tot overmatige vervorming van de band en dit leidt tot mechanische spanning hetgeen hitte veroorzaakt.
    Een te hoge bandenspanning beperkt de natuurlijke vervorming van de band, hetgeen beschadiging van de band of zelfs een klapband kan veroorzaken.

    De bandenspanning wordt bepaald op basis van:
    • De instructies van de fabrikant van het voertuig
    • De technische eigenschappen van de band
    • Het soort werkzaamheden dat met het voertuig moet worden uitgevoerd.
    • De ondergrond waarop het voertuig wordt ingezet

Categorieën